Strategické myšlení a týmová spolupráce

Aby společnosti byly úspěšné, potřebují pracovníky, kteří vzájemně spolupracují. Spolupráci mají naštěstí všichni lidé zakódovanou v DNA. Ta nám totiž pomáhá přežít, a tudíž je pro lidi evidentně nejvýhodnější strategií.

Cílem našich aktivit je podpora a rozvoj výše uvedených kompetencí způsobem, který zapojuje všechny účastníky a respektuje individuální osobní nastavení, motivaci, znalosti a dovednosti.

Pomůžeme vám:

  • zlepšit sdílení informací a spolupráci mezi jednotlivými pracovníky či v jednotlivých týmech
  • podpořit firemní kulturu, která respektuje individuální potřeby, odlišné názory a zkušenosti, a z těchto rozdílů naopak těží
  • zvýšit loajalitu pracovníků ke společnosti (jasný společný směr a cíl)
  • zrychlit přístup nových návrhů v případě řešitelských týmů nebo všech pracovníků (v případě zavádění metod KAIZEN)
  • zrychlit/zjednodušit rozhodovací či schvalovací procedury, které jsou významně závislé na postoji (ochotě/neochotě) pracovníků
  • zlepšit zapojení pracovníků do projektů napříč společností
Foto-Outdoor-stavba-vozitek
Foto-Indoor-aktivity-Problem-solving-Plastova-vez

Naše metody a techniky:

  • zkušenostní učení – na základě vlastního prožitku(připraveného dle stanoveného cíle) a jeho následného zpracování formou zpětné vazby docházíme k obecně přenositelné zkušenosti, která je využitelná v pracovním prostředí. Vymýšlíme a modelujeme aktivity, které reflektují konkrétní pracovní situace, obtíže klienta.
  • plně respektující přístup – věříme, že skutečné vzdělávání je možné jen v prostředí bezpečí, důvěry a vzájemného respektu odlišných názorů, postojů a zkušeností. Tímto způsobem je také možné předejít většině konfliktů a neshod.

Osvědčilo se nám:

  • zaměření na vytváření řešení a na postupné kroky k němu vedoucí (ne na problém)
  • podpora aplikace výstupů z tréninků/workshopů do praxe, protože užitečný kurz je takový, který také něco změní ve firemní praxi
  • zplnomocňování druhých – podporovat účastníky, aby řešení dokázali nalézat sami – „naučit je chytat ryby” místo toho „jim jen nějaké nalovit do zásoby“
Foto-Problem-solving-spagety
Foto-Nocni-foceni-2

Nabídka programů

Indoor a outdoor
Týmový rozvoj
Strategické a městské hry
Speciální programy
Indoor a outdoor

Zážitkové učení lze praktikovat uvnitř i venku. Prostředí přírody však přináší větší otevřenost lidí a autenticitu jejich projevů při aktivitách.

Týmový rozvoj

Pokud má skutečný tým (nejen skupina) zažít synergický efekt, je třeba čas od času projít několika kroky, které znovu obnoví plný potenciál týmu.

Strategické a městské hry

Velké celodenní městské či terénní hry i pro několik stovek hráčů najednou, které využívají moderní techniky a kde k vítězství vede vždy více strategií a cest, aby si hru užil opravdu každý.

Speciální programy

Jste firma vyrábějící například fotoaparáty? Připravíme vám tajemný program s nočním focením či společně zrekonstruujeme staré vynálezy, například dírkovou komoru přímo v hotelovém pokoji. Obojí si námi vyzkoušela společnost Olympus (viz foto).

Manažerský rozvoj

Specializujeme se na rozvoj manažerských kompetencí. Než však začnete investovat do rozvoje svých manažerů (budoucích manažerů, talentů) zamyslete se nad tím, zda skutečně mají nějaký manažerský potenciál.

Pokud má pracovník potřebné vlohy a požadovanou činnost zcela neovládá, může se ji doučit. Avšak ten, jemuž potenciál chybí, požadovaných výsledků nemůže dosáhnout nikdy.

Znalost potenciálu je důležitá, protože vašim pracovníkům:

  • umožní zaměřit se na oblasti činností, v nichž má šanci vyniknout
  • dodá mu přesvědčení, že v určité činnosti dokáže dosáhnout cíle
  • odradí jej od aktivit, v nichž by patrně těžko dosáhl dobrých výsledků
  • pomáhá při rozhodnutích, která souvisejí s přechodem do nové funkce
Foto-Teambuilding

Manažerský potenciál ověřujeme kombinací více metod

Foto-Zpetna-vazba
  • psychodiagnostickými metodami (test manažerského potenciálu, BIP – Bochumský osobnostní dotazník, Test deduktivního a kreativního myšlení, MSCEIT – Test emoční inteligence, MMPI-2 – Minnesota Multiphasic Personality Inventory®-2 a další)
  • simulační hry (manažerské hry simulující reálné situace z pracovního prostředí)
  • testování na úkolech, které nejsou pro pracovníka běžné, delegování náročnějších úkolů
  • shadowing (stínování na pracovišti, které umožňuje pracovníka vidět v reálných situacích)
  • rozhovor zaměřený na ověření získaných informací z výše uvedených metod (důležitá je zde zpětná vazba, názor pracovníka, úvaha nad dalšími faktory, které mohly ovlivnit výsledky)

Postupné kroky ke změně

V rámci rozvoje podporujeme pracovníka v postupných změnách a v přeměně jeho potenciálu v kompetence. Pro stálost a úspěšnost změn je zapotřebí, aby byly systematicky řízené.

Navrhujeme proto systémový rozvoj, který je založen na těchto krocích:

  • analýza vzdělávacích (rozvojových) potřeb manažera
  • sestavení plánu rozvoje
  • volba metod realizace
  • realizace
  • průběžné vyhodnocování výsledků
Manazersky-rozvoj
Fotolia-Manazersky-rozvoj-Starsi-manazeri

Všechna následující témata připravujeme na základě poznání pracovníků, poznání prostředí společnosti, kultury a rozhovorů se zadavateli. Využíváme zde především moderní metodu vzdělávání dospělých – zkušeností trénink a  Mastermind:

  • vedení a řízení lidí, leadership
  • motivace
  • komunikace (práce s osobnostní typologií, obrana proti manipulaci, poskytování zpětné vazby)
  • manažerské rozhodování
  • plánování a time management
  • budování a rozvoj týmu
  • procesní a projektové řízení
  • prezentační a argumentační dovednosti, public speaking

Proč realizovat manažerský rozvoj s námi

INVESTICE JEN DO LIDÍ S POTENCIÁLEM

Budete mít jistotu, že investuje do lidí, kteří mají pro potřebné kompetence potenciál.

MODERNÍ ROZVOJOVÉ METODY

Využíváme např. zkušenostní učení, Mastermind a další metody, které zaručují výsledky.

PRACUJEME S MOTIVACÍ

Navržený systémový rozvoj vám umožní udržet si lidi motivované a měřit dosažený pokrok.

Get out of the box

Pomůžeme vám rozvinout znalosti a dovednosti středního a nižšího managementu – mistrů. Tito lidé se často rekrutují z řad dělníků a přicházejí na vedoucí pozice s tím nejcennějším – se znalostí odborné práce, vašich procesů a především se zkušenostmi.

Touha po poznávání, učení se, zkoušení nových věcí je v lidech hluboce zakořeněná.

Pokud máte pocit, že se tyto vlastnosti u vašich lidí neprojevují, dejte jim šanci!

Probuďte v nich sebevědomí, obnovte jejich chuť poznávat nové věci a přicházet se změnami, realizujte spolu s námi program Get out of the box.

Foto-Get-out-of-the-box

Zapomeňte na přechody přes uhlí, sklo, padání s padákem či bez něj.

Vytvořili jsme Technickou laboratoř, která rozvíjí myšlení, kreativitu a spolupráci.

Jedná se o speciální program, který umožní vašim lidem pracovat v týmu a přijít na neotřelá řešení, která by je předtím vůbec ani nenapadla.

Program je vhodný pro společnosti, v nichž:

  • potřebujete nastartovat změnu

  • je převaha technicky orientovaných lidí

  • potřebujete propojit lidi z různých oborů a zaměření

  • jsou lidé hrdí na své technické znalosti a dovednosti

  • lidé nepřicházejí s návrhy, nápady, zlepšeními

Foto-Get-out-of-the-box-stavebnice
Foto-Storytelling

Pojďte s námi vykročit mimo svou komfortní zónu do zóny učení.

Projděte si aktivity pro obě hemisféry. Čeká Vás také storytelling, propojení hlavy a těla (vědět versus umět) či potřeba umět pohotově improvizovat.

Efektivní mistr

Pomůžeme vám rozvinout znalosti a dovednosti středního a nižšího managementu – mistrů. Tito lidé se často rekrutují z řad dělníků a přicházejí na vedoucí pozice s tím nejcennějším – se znalostí odborné práce, vašich procesů a především se zkušenostmi.

Přerod na vedoucího pracovníka s sebou nese i nepříjemnou osobní zkušenost, a to takovou, „že už mistr není jeden z nich“. Považujeme za důležité podpořit mistry v tom, aby uměli zachovat dobré vztahy a přitom dosahovali kvalitních výsledků prostřednictvím svých podřízených.
Cílem programu pro mistry – vedoucí pracovníky je rozvoj potřebných dovedností a znalostí, které jim umožní lépe a efektivně vést a řídit lidi, rozhodovat, komunikovat, vnímat svá rozhodnutí v širších (i ekonomických) souvislostech, efektivněji delegovat, lépe pracovat s vlastním týmem, být partnery pro vyšší management společnosti.
Fotolia-Efektivni-mistr-ve-vyrobe

Rozvíjíme tyto dovednosti a znalosti:

  • komunikace v náročných situacích
  • štíhlé myšlení, přidaná hodnota práce a orientace na zákazníka
  • důvody zavedení a udržení standardů kvality
  • jak angažovat své podřízené do dodržování standardů a zlepšovat je
  • techniky štíhlé výroby (principy LEAN, 5S, POKA-YOKE, KAMBAN, 8 polí MUDA, …)
  • vliv rozhodování na ekonomiku firmy, vnímání v širších souvislostech
  • efektivní vedení stand-up meetingů
  • vedení a řízení lidí
  • hodnocení, kontrola, zpětná vazba podřízeným
  • delegování
  • práce s podřízenými: motivace, podpora jejich profesního rozvoje
  • vyjednávání
  • řešení konfliktů

Co vám přinese spolupráce s námi?

Vytvoříme obsah tréninku s přihlédnutím k vaší praxi a úrovni mistrů. Přineseme podrobnou zpětnou vazbu z tréninků (popis vzdělávacího procesu, silné a slabé stránky pracovníků, doporučení dalšího rozvoje na míru, upozornění na talenty a navržení jejich podpory k dalšímu profesnímu růstu).

LEPŠÍ SDÍLENÍ A PŘEDÁVÁNÍ INFORMACÍ

SNÍŽENÍ FLUKTUACE PRACOVNÍKŮ

MÉNĚ KONFLIKTŮ NA PRACOVIŠTI

ZVÝŠENÍ OSOBNÍ ODPOVĚDNOSTI

změna jednání a chování mistrů, větší profesionalita jejich vystupování a působení na druhé, efektivnější sdělování informací a zpětná vazba

ZLEPŠENÍ ATMOSFÉRY NA PRACOVIŠTI

změna jednání a chování mistrů, větší profesionalita jejich vystupování a působení na druhé, efektivnější sdělování informací a zpětná vazba

Model CAF pro veřejný sektor

Pro zavedení kvality ve veřejné správě navrhujeme začít prvním krokem. Tím je využití modelu CAF (Common Assessment Framework), který byl vyvinut speciálně pro veřejnou správu.

Přínosy aplikace modelu CAF

VYHOVUJE SPECIFICKÉ PRÁCI VE VEŘEJNÉM SEKTORU

BEZPLATNÉ POUŽITÍ

žádné vysoké poplatky za certifikace a recertifikace

JEDNODUCHÁ APLIKACE

Pomůžeme vám

modernizovat veřejnou správu a aplikovat moderní ověřené metody, které vám umožní:

  • hodnotit spokojenost občanů/zákazníků
  • sledovat, zda jsou spotřebované prostředky přiměřené vzhledem ke stanoveným a realizovaným cílům
  • minimalizovat náklady na hospodaření (například tím, že využijete výpočetní techniku, Document Management System, zlepšíte organizaci práce, organizační strukturu, zjednodušíte vykonávání správních úkonů)
Fotolia-Zavadime-model-CAF

I při stálém zvyšování náročnosti výkonu správy z hlediska rozšiřování činností je možné udržet či snižovat náklady na jejich výkon.

Systém hodnocení a odměňování

Dobře zavedený a používaný systém hodnocení a odměňování pracovníků v sobě zahrnuje silnou kombinaci motivace a stimulace.

Fotolia-Hodnotici-pohovory-jsou-prezitek

Čím větší důraz dáte na správné hodnocení, tím více ušetříte na odměňování!

Pomůžeme vám systém hodnocení a odměňování zaměstnanců zavést do vaší organizace takovým způsobem, že jej budou zaměstnanci využívat a vnímat jako nedílnou součást své práce a jeho implementace ovlivní zvyšování jejich výkonů a motivace.

Implementační kroky

Při tvorbě a zavedení systému hodnocení a odměňování zaměstnanců postupujeme v těchto krocích:

1. Příprava a tvorba systému hodnocení a odměňování zaměstnanců na míru
2. Zapojení pilotní skupiny pracovníků
3. Zajištění maximálního pozitivního přijetí zaměstnanci
4. Prezentace systému všem zaměstnancům
5. Zaškolení zaměstnanců
6. Doladění systému po jeho spuštění
1. Příprava a tvorba systému hodnocení a odměňování zaměstnanců na míru

Odvíjí se od strategických cílů organizace na následující období.

2. Zapojení pilotní skupiny pracovníků
3. Zajištění maximálního pozitivního přijetí zaměstnanci

Správná komunikace a PR projektu.

4. Prezentace systému všem zaměstnancům
5. Zaškolení zaměstnanců
6. Doladění systému po jeho spuštění

Příklad procesu hodnocení a odměňování

(se základním půlročním intervalem hodnocení)

Schema-Priklad-procesu-hodnoceni-a-odmenovani

Jaké jsou poslední trendy v hodnocení zaměstnanců?

Posledním trendem je hodnotit, ovlivňovat a rozvíjet nejen samotný výkon zaměstnanců (např. počet prodaných, vyrobených jednotek, obsloužených zákazníků, zpracovaných dokumentů), ale i jejich chování (dodržení standardů, úroveň komunikace apod.). Doporučujeme proto hodnotit nejen čeho bylo dosaženo, ale také jakým způsobem toho bylo dosaženo. Cíle je možné z tohoto pohledu rozdělit na tvrdé a měkké.

Při vyhodnocování můžeme dojít k následujícím výsledkům (pokud je váha tzv. tvrdých výkonových cílů stejná jako váha cílů měkkých, které „měří“ kompetence, chování):

Schema-Vyvazeni-mekkych-a-tvrdych-cilu-v-systemu-hodnoceni

Co je výsledkem zavedení systému hodnocení a odměňování:

  • efektivnější práce s lidmi (větší motivace lidí, možnost jejich zapojení, angažování se na změnách, možnost přispět svými názory, nápady, akcelerace jejich profesního růstu, rozvoje kompetencí)
  • spravedlnost (lidé velmi citlivě vnímají z čeho je jejich odměna složena a jakým způsobem nadřízený došel k její číselné hodnotě)
  • odlišení skvělých pracovníků od průměrných a podprůměrných (a jejich včasného podchycení)
  • zvýšení výkonnosti pracovníků (jejich vyšší motivace a nasazení bude oceněno)
  • zlepšení komunikace mezi podřízenými a nadřízenými (podpora manažerských dovedností vedoucích pracovníků na všech úrovních)

Vybrané reference:

Karlovarský kraj
Česká spořitelna, a.s.
Dachdecker, spol. s r.o.
V Invest CZ a.s.

Magistrát města Most
ISOMA s.r.o.
KALIBRA NOVA, s.r.o.
Integrovaná střední škola Cheb
Přírodovědecká fakulta UK Praha

LEAN – štíhlé procesy a administrativa

LEAN do češtiny nejraději překládáme jako zdravý selský rozum. Principy LEAN (zdravý selský rozum) zavádíme do výrobních i nevýrobních společností. Naše řešení vám umožní zkrátit čas mezi zákazníkem a dodavatelem tak, že eliminuje plýtvání a tím zvyšuje efektivitu.

Mezi hlavní přínosy patří:

  • větší spokojenost zákazníků (interních i externích)
  • zvýšení pružnosti organizace
  • snížení nákladů na vnitřní procesy organizace (odstranění dublování, chyb, časů čekání, zbytečného přemisťování, hledání, „překlikávání“ mezi různými SW, atp.)
  • lepší organizace práce
  • zvýšení bezpečnosti práce
  • větší přehlednost procesů a rychlejší zaškolení nových pracovníků
  • větší efektivita vynaložených nákladů
  • efektivní vynakládání mzdových nákladů
  • snížení zásob a rozpracovaného materiálu
  • lepší využití strojů a zařízení
  • snížení přetížení některých pracovníků
Fotolia-Lean-stihla-vyroba

Filozofie LEAN, tedy štíhlé organizace, nepřichází s žádným novým business modelem, nenutí vám složité či nepřirozené nové metody. Jednoduše se vrátí k základům všech obchodních (a výrobních) činností a klade otázku: Co vlastně zákazník akceptuje, jakou hodnotu? Potom seřadí činnosti přinášející hodnotu do řady (na jeden produkt se tomu říká tok hodnot – value stream) a poté hledá způsob, jak odstranit či eliminovat ostatní činnosti, které hodnotu nepřinášejí. Cílem je tedy proces, kde vše postupuje hladce (bez čekání, dublování, zmetků, ztrát, chyb, zbytečných pohybů, plýtvání lidským potenciálem) a rychle. A k tomu se přidá cyklus neustálého zlepšování KAIZEN.

LEAN projekt probíhá v těchto krocích

1. Audit a zhodnocení současného stavu
2. Identifikace plýtvání a neefektivity
3. Popis doporučených vhodných prvků štíhlé výroby a administrativy a návrh konkrétních opatření
4. Seznámení zaměstnanců s principy štíhlé organizace a jejich zapojení
5. Využití nápadů a energie pracovníků ke změnám, získání pracovníků do LEAN týmu
6. Vedení konkrétních odpovědných pracovníků ve společnosti k implementaci LEAN
7. Neustálé zlepšování KAIZEN
1. Audit a zhodnocení současného stavu
Např. organizace práce, výrobní a logistické toky, uspořádání pracoviště, úroveň standardizace, sledované ukazatele, …
2. Identifikace plýtvání a neefektivity
3. Popis doporučených vhodných prvků štíhlé výroby a administrativy a návrh konkrétních opatření
4. Seznámení zaměstnanců s principy štíhlé organizace a jejich zapojení
5. Využití nápadů a energie pracovníků ke změnám, získání pracovníků do LEAN týmu
6. Vedení konkrétních odpovědných pracovníků ve společnosti k implementaci LEAN
7. Neustálé zlepšování KAIZEN

Vybrané reference:

BEL Sýry Česko a.s.
ISOMA, s.r.o.
KALIBRA NOVA s.r.o.
KEL – montážní technika, s.r.o.

Komplexní personální a procesní audit

Personální a procesní audit je nástrojem, který vám poskytne nezávislou a objektivní analýzu toho, jak jsou ve vaší organizaci efektivně využívány lidské zdroje.

Konkrétně vám odpovíme na tyto otázky:

  • máte správný počet pracovníků v organizaci?
  • máte správné lidi na správných místech (mají vaši lidé dostatečné znalosti, dovednosti a zkušenosti)?
  • jakým způsobem jsou vaši lidé vybíráni na konkrétní pozice?
  • jak jsou vedeni, řízeni, motivováni a rozvíjeni s ohledem na vaši strategii?
  • jaká je efektivita využívání lidských zdrojů ve vaší organizaci?
  • jak lépe činnosti zorganizovat?
  • jak odstranit případné plýtvání lidským potenciálem?
  • jak zjednodušit důležité procesy?
Fotolia-Personalni-audit-Nejslabsi-clanek-retezu

Co vám přinese realizace komplexního auditu?

Tedy realizace personálního i procesního auditu ve vaší organizaci?

ZJEDNODUŠENÍ

větší efektivitu procesů

EFEKTIVITU

odstranění plýtvání časem, penězi, lidským potenciálem

PRUŽNOST

schopnost lépe reagovat na požadavky zákazníků

Dále hledáme a nacházíme odpovědi na vaše otázky

Schema-Procesy-dovednosti-znalosti-zkusenosti

Výstupem personálního auditu je:

  • určení ideálního počtu pracovníků při stávajícím objemu prací nebo při plánované změně (včetně úrovně jejich kvalifikace, znalostí a dovedností)
  • posouzení úrovně kompetencí klíčových pracovníků pro dané pozice
  • posouzení úrovně práce s lidskými zdroji (vedení, řízení, motivace a rozvoj)
  • posouzení kvality způsobu obsazování klíčových pozic (jak a jestli probíhají výběrová řízení, jak jsou využívány interní zdroje)
  • hodnocení současného personálního řízení
  • stanovení úrovně využívání lidských zdrojů (efektivity práce)
  • hodnocení úrovně nastavení systému hodnocení a odměňování
  • audit pracovních smluv (včetně jednatelských)
  • nalezení úspor a návrhy na odstranění plýtvání ve využívání lidských zdrojů
  • navržení organizačních a procesních změn

Jak postupujeme

Identifikace cíle
Analýza současného stavu
Identifikace slabin
Návrh opatření ke zlepšení
Implementace
Identifikace cíle

Rozhory se zadavateli, dohodnutí a stanovení cílů SMART.

Analýza současného stavu

Vyhodnocení procesů, kvality a počtu lidí – využíváme tvrdé i měkké techniky, např. SIPOC diagram či VSM k popsání procesů, development centra a individuální rozhovory pro zmapování úrovně dovedností, shadowing – sledování konkrétních pracovníků na pracovišti ke zjištění rozsahu používaných dovedností, testy, workshopy, snímek pracovního dne.

Identifikace slabin

Popsání a upozornění na nedostatky v procesech, plýtvání, využívání potenciálu lidí, využívání lidí s nesprávnými dovednostmi, vlastnostmi a znalostmi, nedostatečná komunikace apod.

Návrh opatření ke zlepšení

Závěrečná zpráva obsahuje kromě popisu a konstatování stavu i návrhy na zlepšení a optimalizaci, součástí je prezentace výsledků zadavatelům a po schválení také auditovaným pracovníkům.

Implementace

Podpora v implementaci – obsahuje návrh způsobu zapojení pracovníků do realizace změn, pomoc při vedení rozhovorů s pracovníky apod.

Personální audit jsme realizovali například v těchto organizacích:

PERI spol. s r.o.
KNORR-BREMSE, s.r.o.
Medtronic Czechia s.r.o.
Dachdecker, spol. s r.o.
Městská realitní Poděbrady, a.s.
EKOLAMP s.r.o.

Tisk Horák, a.s.
Domov důchodců na Praze 8
Městská správa sociálních služeb v Mostě
Magistrát města Most
Městský úřad Lom
Městský úřad Strančice
Městský úřad Týniště nad Orlicí
Technické služby Třeboň, s.r.o.
Technické služby Cvikov, s.r.o.
Technické služby Ledeč nad Sázavou, s.r.o.

Copyright © Gnostika Consulting, s.r.o.